Hoppa till sidans innehåll

Parabänk


Styrkelyft inom ramen för parabänk består av delmomentet bänkpress. Det är öppet för manliga och kvinnliga idrottare med funktionsvariationer i nedre delen av kroppen. På Internationella Paralympiska kommittén för styrkelyfts (IPC Powerliftning) hemsida har de listat åtta olika rörelsehinder som uppfyller kriterierna för att få tävla enligt IPC Powerliftings regler.


Rörelsehindren kan vara nedsatt muskelkraft, skillnad i benlängd, benamputation, kortväxthet, ryggmärgsskador, cerebral pares och ataxi med mera.

 

Precis som vid övriga tävlingar i styrkelyft tävlar lyftarna i olika viktklasser.

Kvinnor tävlar i 41kg, 45kg, 50kg, 55kg, 61kg, 67kg, 73kg, 79kg, 86kg och + 86kg.

Män tävlar i 49kg, 54kg, 59kg, 65kg, 72kg, 80kg, 88kg, 97kg, 107kg och + 107kg.

 

Utförande av lyftet:

  1. Lyftaren skall ligga på rygg så att huvud, skuldror, säte, ben (fullt utsträckt – om möjligt) och båda hälar har kontakt med bänken under hela lyftet. Stången skall greppas så att handens översida är vänd mot mot bänkens huvudända och tummen på motsatt sida om stången.
  2. Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.
    (båda pekfingrarna måste vara innanför 81 cm markeringarna)
    Omvänt grepp är förbjudet.
  3. Om lyftaren ej kan räta på armarna eller benen fullt ut skall denna informera domare och jury om detta inför varje lyft. Detta skall också vara noterat i ”Athlete’s passport” för att vara giltigt. Övriga avvikelser finns skrivet i regelboken.
  4. Lyftaren kan lyfta av själv, men har också rätt att begära avlyft.
    Sådant avlyft sker till raka armar och absolut inte till lyftarens bröst.
  5. När lyftaren antingen själv, eller med hjälp av passarna, fått stången på raka armar och låsta armbågsleder skall denne invänta huvuddomarens startsignal. Denna signal avges när lyftaren ligger still med stången i rätt läge.
  6. Signalen ”start” ges tillsammans med en nedåtriktad armrörelse.
  7. Efter avgiven signal skall lyftaren sänka stången till bröstet, göra ett markerat stopp där stången skall ha en definitiv paus mellan den excentriska och koncentriska (ner och upp) fasen i lyftet. Lyftaren pressar sedan upp stången så att dennes armar blir raka och låsta armbågsleder.
  8. När denna position har uppnåtts så avger HD ”rack”-signal tillsammans med en synlig bakåtrörelse av armen.
  9. Lyftaren kan välja att bli fixerad vid bänken av upp till två remmar (straps).
Uppdaterad: 11 MAJ 2018 11:14
Skribent: Anett S Langva
Epost: Adressen Gömd

knapp-databas

knapp-databas

knapp-resebok

knapp-slshop

knapp-mal1418

  

 

 

   

 

 


 

Postadress:
Svenska Styrkelyftförbundet
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Besöksadress:
Idrottens Hus, Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Kontakt:
Tel: 010-4507170
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

 

 

Gilla oss på Facebook

 

Missa inte heller vår mästerskapssida

 

Vi finns också på Instagram
Där heter vi @styrkelyftforbundet


Du hittar oss även på Twitter