Hoppa till sidans innehåll

Kommunicera genom sociala medier


Att kommunicera med sina medlemmar och potentiella medlemma är otroligt viktigt, där sociala medier ofta är en kostnadseffektiv metod. Idag finns det många olika plattformar, Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och Youtube. Vilket ska förenigen välja? Alla, nja, kanske inte. Det viktiga vid valet av vilka sociala medier föreningen ska använda sig av är att fundera vilken målgrupp ni vill nå och på vilka plattformar de rör sig.

Välj hellre en mindre och gör det bra än en för mycket. Idag flödar information som aldrig förr och det är viktigt att hitta en balansgång i föreningens kommunikation. Att göra uppdateringar för ofta kan upplevas som spam och en anledning till att avfölja kontot och sker uppdateringarna för sällan glöms de bort, gränserna kan ibland vara hårfin.

 

Privat eller professionell
Skillnaden mellan att vara professionell eller privat i sociala medier är svårt. Som ideellt engagerad kan det vara klurigt att hålla rätt på när du är privatperson och när du representerar föreningen.  

När du postar på sociala medier i egenskap som representant för svensk styrkelyft finns tre ledord du bör förhålla dig till. Dessa är trevlig, korrekt och tillmötesgående.

Att vara professionell på sociala medier betyder inte att du inte kan vara personlig. Låt era följare förstå att det finns en människa bakom varje inlägg, en kompis. Det är viktigt att skapa en relation gentemot sina följare, någonting som de kan relatera till.

 

Förberedelser
Innan föreningen startar ett konto på sociala medier är det bra att fundera på vissa punkter. 

  • Ansvar – vem är det som ska sköta kontot och vad förväntas av denne.
  • Frekvens – hur ofta är det önskvärt med uppdateringar.
  • Använder sig föreningen av mer än en plattform kan det också vara bra att fundera över om de ska användas likadant, ser målgruppen på de båda plattformarna lika ut.
  • Hur bemöter ni kommentarer och eventuell kritik
  • Inlägg med bild eller film har större genomslagskraft än inlägg med bara text

Att tillsammans sitta ner och skriva ner en policy för föreningens sociala medier skapar en trygghet, både för den som administrerat kontona för tillfället och för den som i framtiden är tilltänkt att ta över. 

Uppdaterad: 01 FEB 2018 09:05 Skribent: Sara Brändström
Epost: Adressen Gömd

knapp-databas

knapp-databas

knapp-resebok

knapp-slshop

knapp-mal1418

  

 

 

   

 

 


 

Postadress:
Svenska Styrkelyftförbundet
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Besöksadress:
Idrottens Hus, Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Kontakt:
Tel: 0104507170
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

 

 

Gilla oss på Facebook

 

Missa inte heller vår mästerskapssida

 

Vi finns också på Instagram
Där heter vi @styrkelyftforbundet


Du hittar oss även på Twitter