Hoppa till sidans innehåll

Skapa en attraktiv förening


Det ligger någonting i den gamla klyschan ”syns du inte, så finns du inte”, det gäller även för föreningar. Det gäller att syns för att på så sätt kunna attrahera nya medlemmar. Samtidigt som all publicitet inte är god publicitet. För att nå ut med ett buskap, oavsett vad det gäller kan det vara klokt att ha funderat igenom syftet med det som ska kommuniceras, vem budskapet riktar sig till, vilka kanaler som ska användas och slutligen hur buskapet ska paketeras.  



 

 

Ta hand om hemsidan
Alla föreningar har en hemsida via IdrottOnline som är gratis att använda och SISU arrangerar löpande utbildningar i IdrottOnline och hemsidefunktionen för den som vill/ behöver lära sig mer.

Om ni inte vill använda er av hemsidefunktionen utan kanske bara av en Facebook-sida. Skriv det då på hemsidan och länka till Facebook så att det är lätt att komma i kontakt med föreningen.

Använd flera kanaler - Alla använder inte Facebook, alla läser inte tidningen, alla har inte svenska som modersmål. Vad vill vi säga med detta?

Våga annonsera i flera olika forum och på olika språk. Sätt upp affischer i matbutiken, på stan, i trapphus för att locka nya medlemmar. Skriv också gärna på fler än ett språk då det idag bor många i Sverige som inte har svenska som förstaspråk.

Oavsett om ni väljer att använda er av hemsida, Facebook eller andra kanaler – se till att det är tydligt för intresserade vart ni finns, hur de kommer i kontakt med föreningen och kanske vilka öppettider ni har.

Fundera också på hur ni förpackar verksamheten, det vill säga, vilka bilder använder ni er av i sociala medier, vem får synas, typsnitt och layout.

 

Samarbete med de lokala medierna
Jobba proaktivt mot de lokala medieredaktionerna. Visa att ni som förening finns och visa upp er verksamhet.

  • Skriv texter och skicka in bilderna till den lokala redaktionen för publicering. Vänta inte på att journalisterna ska ringa er, ring dem! 
  • Fundera ut på vad folk vill läsa? Vad är spännande och har ett nyhetsvärde? Ska föreningen arrangera en serietävling, den första på länge, någon i föreningen som gör tävlingsdebut, en internationell lyftare i startlistan?
  • All rapportering om er förening i media behöver inte handla om tävlingsresultat. Har ni någon satsning på gång? En renovering, ett jämställdhetsprojekt, samarbete med skolan eller andra organisationer. Visa på samhällsnyttan som ni bidrar till.

 

Sponsorer/ samarbetspartners
Att skapa en attraktiv förening handlar också om att vårda kontakten med befintliga och potentiella samarbetspartners/ sponsorer.  Oavsett om det gäller befintliga eller nya sponsorer och samarbetspartners är det alltid viktigt att fundera på vad ni vill ha ut av samarbetet och vad ni kan erbjuda företagen.

Generellt finns det tre skäl till att företag väljer att sponsra idrotten
1. Sponsringen baseras på tradition och för att vårda relationer
2. Företaget ser sponsringen som en investering
3. Företaget vill förbättra sin image

Exempel på vad föreningen kan erbjuda sponsorer är

  • Rabatterat träningskort
  • Teknikträning för anställda
  • Synas på hemsida och sociala medier
  • Reklamplats i lokalen

 

Uppdaterad: 01 FEB 2018 09:05 Skribent: Sara Brändström
Epost: Adressen Gömd

knapp-databas

knapp-databas

knapp-resebok

knapp-slshop

knapp-mal1418

  

 

 

   

 

 


 

Postadress:
Svenska Styrkelyftförbundet
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Besöksadress:
Idrottens Hus, Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Kontakt:
Tel: 0104507170
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

 

 

Gilla oss på Facebook

 

Missa inte heller vår mästerskapssida

 

Vi finns också på Instagram
Där heter vi @styrkelyftforbundet


Du hittar oss även på Twitter