Hoppa till sidans innehåll

Att tävla som 11-13-åring


I Sverige har det länge ansetts att styrketräning för barn är skadligt, någonting som på senare år starkt dementeras av flera framstående forskare, bland annat Michail Tonkonogi, Högskolan Dalarna.

 

I styrkelyft är det tillåtet att tävla från 14 års ålder enligt de internationella bestämmelserna. I Sverige har vår styrelse fattat beslut om att tävling redan från 11 års ålder är okej. Tävlingsbestämmelserna för unga lyftare mellan 11-13 år ser annorlunda ut och syftar till att främja en god lyftteknik istället för att fokusera på att det ska vara mycket vikt på skivstången.

 

I tävlingsbestämmelserna § 10 står det att 

• 11-13-åringar tävlar i första gruppen på serietävlingen,

• lyften utförs enligt gällande regler för klassisk styrkelyft och bedöms av domare,

• IWFs Sinclair Coefficient används vid beräkning av poäng. Varje godkänt lyft har därutöver ett värde av 0.1. Räkneexempel: Sara väger 46 kilo och gör serien: KB 35-42.5-45, BP 15-17.5-bom 20, M 40-45-50 totalt: 112.5 kg och 8 godkända lyft (0.8). 112.5xSinclairkoeff.=191.57 poäng. 191.57x1.8=344.83 (avrundat till två decimaler),

• teknikstång (10 kg) och teknikskivor tillåts,

• lägsta tillåtna vikt i knäböj och bänkpress är 10 kg, lägsta tillåtna vikt i marklyft är 15 kg. Minsta  tillåtna höjning därefter är 1 kg,

• inga rekord kan slås,

• 11-13-åringar tillåts inte delta vid DM eller SM,

• serielaget har 3 personer, och mixade lag är tillåtna.

Licensavgiften för 11-13-åringar är densamma som för ungdomar 14-18 år.

 

Träning

Svenska Styrkelyftförbundets rekommendationer gällande träning för unga individer kan sammanfattas i två ord, allsidigt och roligt.

Inom begreppet allsidighet inryms

  • Styrka
  • Uthållighet (gärna genom intervaller)
  • Koordination
  • Balans
  • Rörlighet
  • Snabbhet
  • Teknik

 

När vi pratar styrketräning för den yngre målgruppen är alltid utförandetekniken viktigare än hur mycket vikt som tas. Det är också viktigt att jobba med variation i träningen och framförallt – att det är roligt att vara på träningen. Vi vill att de unga ska lämna träningen och längta till nästa träningstillfälle. Då har vi lyckats!

 

För dig som vill läsa mer om styrketräning för barn rekommenderas ”åldersanpassad fysisk träning för barn och unga” utöver SSF:s och SISU:s ledarskapsutbildningar.

 

Vill du inspireras och lär dig mer, klicka på länken

Uppdaterad: 2017-03-15 11:03
Skribent: Josephine Werngren
Epost: This is a mailto link

Följ oss i sociala medier

    

 

knapp-databas

knapp-databas

knapp-resebok

knapp-slshop

knapp-mal1418

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 Svenskidrott

 

 folksam anslagstavla

Postadress:
Svenska Styrkelyftförbundet
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Besöksadress:
Idrottens Hus, Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Kontakt:
Tel: 010-4507170
E-post: This is a mailto link

Se all info