Äntligen lanseras den nya databasen. Det har varit en lång period med många timmar som har lagts ned och vi är glada över att ha nått denna första milstolpe! Nedan finner ni som lyftare, föreningar och distrikt all nödvändig information om hur ni går till väga för att komma igång och använda databasen.
Den nya databasen har förutom en uppdaterad layout, förbättrad användarvänlighet, bättre datavalidering och smidigare processer. Löpande utveckling sker med att förfina användarvänlighet och addera ytterligare funktionalitet.
Manualen hjälper er med instruktioner om hur ni går till väga för att t.ex. lösa licenser, skapa tävlingar, anmäla lyftare till tävlingar och registrera resultat.
Om ni hittar
buggar, rapportera dessa till Cecilia Cederblad via mail
cecilia.cederblad@styrkelyft.se (märk gärna rubriken i mailet med BUGG: XX)
Vad ni som förening & distrikt behöver göra:- Samtliga i er förening/distrikt som ska administrera databasen behöver skapa en användare och koppla den till er förening. Se info i manualen om hur ni går till väga för att göra detta
- När ni fått access, kontrollera att era förenings- eller distriktsuppgifter (mail + hemsida) är korrekta i databasen. Om uppgifterna inte stämmer, uppdatera dessa. Se i manualen hur ni går tillväga
- När ni fått er användare uppsatt och kopplad till er förening kan ni
- Lösa licens för era lyftare (glöm inte bort att ansöka om licens för de som är anmälda till SM i Borås)
- Anmäla era lyftare till tävlingar (ex SM i Umeå)
- Sätta upp tävlingar. Observera att även serietävlingar ska registreras i databasen
- Registrera resultat i serien
- Licensnummer ändrar lite format för att bättre kunna hantera dubbletter. Nytt format är ÅÅMMDDaa1 (om flera lyftare har samma födelsedatum och initialer ändras sista siffran)
Vad är nytt från ett förenings- och distriktperspektiv:Nedan är ett par exempel på vad som är nytt eller uppdaterat i den nya databasen.- Ni kan vara både föreningsadmin och distriktsadmin (gick ej i gamla databasen)
- Framåt ska samtliga tävlingar (även serietävlingar) registreras i databasen. Som föreningsadmin kan ni skapa tävlingar på serie/övrig nivå. Distriktsadmin kan skapa DM-tävlingar. Se info i manualen om hur ni går till väga
- När ni registrerar resultat för en tävling ska ni även registrera vilka domare som dömt. Detta innebär att vi under 2025 kör domarböcker parallellt med registrering av domaruppdrag i databasen (för att säkerställa att allt fungerar som det ska innan vi går ifrån det helt.)
- Man kan exportera anmälda lyftare direkt till tävlingssystemet samt exportera resultat från tävlingssystemet in databasen, men det går såklart också att registrera manuellt om man hellre vill göra så
Kommer ytterligare funktioner och förbättringar?Ja, vi arbetar redan nu med ytterligare funktionalitet och förbättrad användarupplevelse och dessa förbättringar kommer lanseras löpade under året. Har ni önskemål på funktionalitet får ni gärna höra av er till Cecilia via mail
cecilia.cederblad@styrkelyft.se.
Lycka till!
Cecilia Cederblad,
Arbetsgruppen för databas & tävlingssystem