Hoppa till sidans innehåll

Vanliga frågor


Vad är styrkelyft?
Styrkelyft är en idrott där vi tävlar i tre delgrenar: knäböj, bänkpress och marklyft med tre försök i varje delgren och det bästa resultatet i varje moment tas med till det sammanlagda slutresultatet. Samma antal tävlingar som i styrkelyft finns också för de som vill tävla i enbart bänkpress. Vid ett missat lyft får man inom de tre försöken välja att gå om på samma vikt eller höja vikten. Varje lyft bedöms av tre domare. Varje domare godkänner eller underkänner lyftet, och det är majoriteten (2-1 eller 3-0) som avgör vad resultatet blir. 

knäböj vilar en skivstång på en ställning i axelhöjd. Lyftaren lyfter av stången från ställningen med skuldrorna och håller också i stången och går bakåt något steg från ställningen. På domarens signal böjer man knäna och höften tills lårets övre muskelfäste är lägre än knäet. Därefter pressas stången upp till utgångsläget. På domarens signal läggs stången tillbaka. 

bänkpress ska lyftaren ligga på rygg på en plan bänk med hela fötterna i golvet samt med huvudet och rumpan mot bänken. Skivstången som ligger på en ställlning fattas med händerna och lyfts av så den hamnar över bröstet. Vid domarens signal sänks stången till bröstet, där den ska ligga still någon sekund innan den pressas uppåt till utgångsläge på domarens signal. När armarna är fullt utsträckta placeras skivstången åter i ställningen på domarens signal. Fötter, huvud och rumpa får inte förflyttas under lyftet. 

marklyft ligger en skivstång med vikter på golvet. Lyftaren får på valfritt vis (smal eller bred fotställning) ställa sig mellan vikterna med skivstången framför sig och fatta den med bägge händer. Stången lyfts sedan upp tills lyftaren står i utsträckt position. Vid domarens signal sänks stången ner till golvet och lyftet är klart. 

Vad är skillanden på utrustad och klassisk styrkelyft?
I utrustad styrkelyft är det tillåtet att använda vissa hjälpmedel så som stödjande trikå, bänkpresströja och knälindor, vilket inte är tillåtet i klassisk lyftning. 


Generellt används följande vid de två olika formerna:

  Utrustat Klassiskt
Stödjande trikå/ dräkt  
Bänkpresströja  
Icke stödjande trikå/ dräkt  
Knälindor  
Knävärmare  
Handledslindor
Lyftarbälte
Skor


Mer läsning om de olika godkända lyftutförandena, utrustning etc. regleras i Tävlingsreglerna som uppdateras årligen. Det finns också mer att läsa om tävlingsformer etc. i Tävlingsbestämmelserna

 

Måste jag vara stor och stark för att börja med styrkelyft?
Då vi tävlar både i ålderskategorier och i viktklasser, särskilt vid mästerskapstävlingarna, så blir det rättvist och därmed kan en lätt person som lyfter mindre vara lika duktig som en stor person som lyfter mer. Det finns också ett poängsystem där varje kroppsvikt med decimal har en viss "koefficient" som multipliceras med sammanlagda lyfta kilon. Detta system används främst i serien och på så vis kan olika lyftares kroppsvikt tävla i samma lag mot och med varann.

Hur gammal måste man vara för att börja tävla?
Från det år man fyller 14 år får man börja tävla "på riktigt". Vi har speciella tävlingklasser för 11-13 åringar där fokus ligger på teknik före vikt.
Ungdom = T.o.m. det år man fyller 18 år.
Junior = T.o.m. det år man fyller 23 år.
Därmellan är alla seniorer (Open)
Veteran 1 = Från det år man fyller 40 år.
Veteran 2 = Från det är man fyller 50 år.
Veteran 3 = Från det är man fyller 60 år.
Veteran 5 = Från det är man fyller 70 år.
Det finns stora hälsovinster i att träna med vikter när man blir äldre.

Vilka viktklasser finns?
För damer finns åtta viktklasser från -43kg  till +84 kg.
För herrar finns nio klasser från -53 kg till +120. Detta gör att alla kan tävla på rättvisa villkor mot varann på rätt nivå, det är heller aldrig för sent att börja.  

Vad behöver jag skaffa för att börja och hur får jag en tävlingslicens?
Du behöver tillgång till en träningslokal med skivstång och vikter.
För att vara säker på att du kan få rätt hjälp rekommenderar vi att du kontaktar någon av de föreningar som är anslutna till oss då är du också säker på att föreningen är ansluten till Riksidrottsförbundet. Genom att söka på förening i ditt distrikt ökar möjligheten att hitta en förening nära dig.
Det är endast våra medelemsföreningar som kan lösa tävlingslicens. 

För träningen behöver du bara vanliga träningskläder. 


Är styrkelyft farligt?
 
Det kan se läskigt ut när man ser duktiga lyftare hantera jättehöga vikter, men faktum är att Styrkelyft har förhållandevis få skador jämfört med många andra idrotter. Lyften utförs ofta väl kontrollerat och efter uppvärmning där vikterna höjts succesivt.
Tänk dock på att alltid träna säkert, med rätt teknik och särskilt vid tyngre lyft alltid ha någon med som passar ifall man inte orkar eller ifall något oförutsett händer. 

Det är en utbredd missuppfattning att det skulle vara farligt för barn att styrketräna, till exempel att de stannar i växten om de börjar träna för tidigt med vikter, men studier visar tydligt att styrketräning är bra även för yngre. Riksidrottsförbundet har sammanställt en rapport om styrketräning för barn som du kan läsa här  och en lite lättare artikel hittar du här

 

För mer frågor är du alltid välkommen att kontakta vårt kansli.

Uppdaterad: 03 OKT 2019 11:49
Epost: This is a mailto link





 






 

 

Postadress:
Svenska Styrkelyftförbundet
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Besöksadress:
Idrottens Hus, Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Kontakt:
Tel: 0104507170
E-post: This is a mailto link

        

 

Gilla oss på Facebook

 

Missa inte heller vår mästerskapssida

 

Vi finns också på Instagram
Där heter vi @styrkelyftforbundet


Du hittar oss även på Twitter