Hoppa till sidans innehåll

Ett årsmöte för alla


Hur ser det ut i din förening eller distrikt, vilka är det som kommer på årsmötet? Är det alltid samma gäng som dyker upp och varför kommer det så få? Känner du inte igen dig, grattis, då har ni lyckas! Fortsätt med det goda arbete ni gör.

Om årsmöten hålls som de alltid gjort, kommer utfallet mest troligt bli som de alltid varit. För att det inte ska bli som det alltid varit krävs en förändring.

Det är viktigt att komma ihåg att det är konsekvenser som styr beteenden, inte information, beslut eller tjat. För att förändra ett beteende är det effektivast om konsekvensen leder till något positivt. ABC-modellen gör ett försök till att förtydliga detta. 

 

 

Hur kan vi applicera det på verksamheten och knyta ihop det med antalet deltagare på årsmöten genom att titta på formen för hur årsmötet genomförs.

A – hur ser inbjudan ut
B – vilka kanaler använder vi oss av för att förmedla ut om årsmöte
C – hur många som kommer på årsmötet

Lösning:
Se över utformningen av inbjudan – hur kan den göras mer välkomnande?
Använd sociala medier för att sprida information

A – Vilket språk använder vi
B – Vi gör det onödigt byråkratiskt
C – Medlemmen förstår inte riktigt och känner sig exkluderad 

Lösning:
Använd enkla ord (exempelvis byt ut ”ajourneras” mot ”paus”)
Få medlemmarna att känna sig välkomnande – beröm de som kommer på årsmötet istället för att berätta hur dåligt de är att fler inte kommit. Det kommer föga troligt leda till att fler medlemmar kommer på nästa årsmöte.

”Att förstärka ett bra beteende skapar förutsättningar för ytterligare bra beteende. Att uppmärksamma ett minde bra beteende leder inte per automatik till ett bra beteende”

A – protokoll förs under mötet
B – det publiceras på hemsidan
C – medlemmarna tar inte del av besluten 

Lösning:
Fundera på hur ni bäst når ut med informationen till era medlemmar. Räcker det att publicera protokollet på hemsidan?

 

Andra tips är att prata och sprida information om årsmötet året runt, belysa att alla medlemmars röster är lika mycket värda och att det är ett bra tillfälle för att kunna påverka kommande års verksamhet. Engagera de närvarande genom att uppmuntra till samtal genom olika mötesformer. Försök även att koppla ihop beslut tagna på årsmötet med verksamheten under året.

Hur marknadsför sig föreningen under året? Är det tydligt för medlemmarna att de är just medlemmar i en ideellt driven idrottsföreningen eller tror det att de köpt en tjänst, likt ett kommersiellt gym, och är därför inte medveta om bland annat årsmöte och föreningsdemokrati? 

Uppdaterad: 01 FEB 2018 09:02 Skribent: Sara Brändström
Epost: Adressen Gömd

knapp-databas

knapp-databas

knapp-resebok

knapp-slshop

knapp-mal1418

  

 

 

   

 

 


 

Postadress:
Svenska Styrkelyftförbundet
Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Besöksadress:
Idrottens Hus, Karlsgatan 28
703 41 Örebro

Kontakt:
Tel: 0104507170
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

 

 

Gilla oss på Facebook

 

Missa inte heller vår mästerskapssida

 

Vi finns också på Instagram
Där heter vi @styrkelyftforbundet


Du hittar oss även på Twitter