Information till domare från Tekniska utskottet
Tekniska utskottet och GS har under möte 2026-06-23 diskuterat frågor kopplat till domarutbildning och examinationer. Det finns en självklar önskan att svensk styrkelyft har en domarkår som är välutbildad och motiverad. Ytterst handlar det om rättvisa för våra lyftare.
Givet diskussioner avseende examination kopplat till nyheter och sedan tidigare gällande bestämmelser i regelverket, har tekniska utskottet beslutat följande:
Tekniska utskottet beslutade 2026-06-23 avseende domarlicens;
– att kravet på godkänd examinering innan 21 juni 2026 upphävs (domarlicensen gäller fortsatt),
– att Tekniska utskottet under hösten 2026, med stöd av målgruppens medverkan, beslutar om utbildningsmetod och examinationer för att tillsammans åstadkomma en välutbildad, kunnig och motiverad svensk domarkår.
Eu
Ola Silvdahl
Generalsekreterare