​​​​​​​Tävla som 11-13 åring​​​​

I Sverige har det länge ansetts att styrketräning för barn är skadligt, någonting som på senare år starkt dementerat av flera framstående forskare bland annat Michail Tonkonogi, Högskolan Dalarna.

Internationellt får man inte tävla förrän 14 års ålder, medan SSF beslutat att man nationellt får tävla redan från den dag man fyller 11 år. Tävlingsbestämmelserna för unga lyftare mellan 11-13 år ser annorlunda ut och syftar till att främja en god lyftteknik istället för att fokusera på vikterna.
I Tävlingsbestämmelserna § 10 står det att:  
  • 11-13-åringar tävlar i första gruppen, i det fall tävlingen består av flera grupper, på serietävling.
  • Lyften utförs enligt gällande regler för klassisk styrkelyft och bedöms av domare.
  • IWFs Sinclair Coefficient används vid beräkning av poäng. Varje godkänt lyft har därutöver ett värde av 0,1.
    Räkneexempel: Sara väger 46 kilo och lyfter serien: Knäböj 35,0 - 42.5 - 45,0 Bänkpress 15,0 - 17,5 - bom Marklyft 40,0 - 45,0 - 50,0 Totalt 112.5 kg och åtta godkända lyft (0.8). 112,5 x Sinclairkoeff. = 191,57 poäng. 191,57 x 1.8 = 344,83 poäng (avrundat till två decimaler).
  • Teknikstång (10 kg) och teknikskivor tillåts.
  • Lägsta tillåtna vikt i knäböj och bänkpress är 10 kg, lägsta tillåtna vikt i marklyft är 15 kg. Minsta  tillåtna höjning därefter är 1 kg.
  • Inga rekord kan slås.
  • 11-13 åringar tillåts inte delta vid DM eller SM.
  • I ett serielag ingår 3 personer, mixade lag (flickor/pojkar) är tillåtna.
  • Licensavgiften för 11-13-åringar är densamma som för ungdomar 14-18 år.
  • Tillåten personlig utrustning är samma som vid klassisk lyftning med tillägget att lyftaren kan shorts istället för trikå.
Träning
Svenska Styrkelyftförbundets rekommendationer gällande träning för unga individer kan sammanfattas i två ord: Allsidigt och Roligt.
Inom begreppet allsidighet inryms
Styrka
Uthållighet (gärna genom intervaller)
Koordination
Balans
Rörlighet
Snabbhet
Teknik
Vid styrketräning för den yngre målgruppen är alltid utförandetekniken viktigare än vikten som lyfts. Det är också viktigt att variera träningen och framförallt – att det ska vara roligt på på träningen. Vi vill att de unga ska lämna träningen med längtan till nästa träningstillfälle, då har vi lyckats!
För dig som vill läsa mer om styrketräning för barn rekommenderas ”Åldersanpassad fysisk träning för barn och unga” utöver SSF:s och SISU:s ledarskapsutbildningar.